Den kommunale styrelsesvedtægt og forretningsorden
Vedtægten er godkendt af kommunalbestyrelsen ved førstebehandling den 28.08.2023.
Indholdsfortegnelse
KAPITEL 1. KOMMUNALBESTYRELSEN
KAPITEL 2. BORGMESTEREN
KAPITEL 3. NEDSÆTTELSE AF UDVALG OG ALMINDELIGE REGLER FOR DISSES VIRKSOMHED M.V.
KAPITEL 4. ØKONOMIUDVALGET
KAPITEL 5. TEKNIK- OG HAVNEUDVALGET
KAPITEL 6. ÆLDRE- OG SUNDHEDSUDVALGET
KAPITEL 7. SOCIAL-, BØRNE- OG KULTURUDVALGET
KAPITEL 8. VEDERLAG M.V.
KAPITEL 9. ÆNDRINGER I STYRELSESVEDTÆGTEN
KAPITEL 1. KOMMUNALBESTYRELSEN
§ 1.
Læsøs kommunalbestyrelse består af 9 medlemmer.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen vælger en borgmester og en 1. og 2. viceborgmester, jf. § 6, stk. 2 og stk. 4 og 5 i Lov om Kommunernes Styrelse, i det følgende kaldet Styrelsesloven.
§ 2.
De nærmere regler om forberedelse, indkaldelse og afholdelse af kommunalbestyrelsens møder fastsættes i kommunalbestyrelsens forretningsorden, i det følgende kaldet forretningsordenen, jf. Styrelseslovens § 2, stk. 4.
KAPITEL 2. BORGMESTEREN
§ 3.
De nærmere regler om borgmesterens opgaver i forbindelse med kommunalbestyrelsens møder fastsættes i forretningsordenen, jf. Styrelseslovens § 8 og § 30.
§ 4.
Borgmesteren varetager de funktioner som øverste daglige leder af kommunens samlede administration, der fremgår af Styrelseslovens kapitel IV.
Stk. 2. Borgmesteren drager omsorg for, at der i sager, der hører under et udvalgs område, indhentes de nødvendige erklæringer fra udvalget, inden kommunalbestyrelsen træffer beslutning i sagen.
Stk. 3. Borgmesteren påser sagernes ekspedition, herunder at de ekspederes uden unødig forsinkelse. Borgmesteren kan af udvalgene og de ansatte forlange enhver oplysning om sager, der er underlagt dem, og om sagernes ekspedition.
§ 5.
Borgmesteren drager omsorg for, at ingen udgift afholdes eller indtægt oppebæres uden fornøden bevilling, og at udgifter og indtægter bogføres i overensstemmelse med de af Indenrigsministeriet og kommunalbestyrelsen fastsatte regler.
Finder borgmesteren, at en disposition ikke har haft bevillingsmæssig hjemmel, forelægges spørgsmålet for kommunalbestyrelsen.
KAPITEL 3. NEDSÆTTELSE AF UDVAKLG OG ALMINDELIGE REGLER FOR DERES VIRKSOMHED MV.
§ 6.
Følgende udvalg nedsættes:
Økonomiudvalget med primære sagsområder som kommuneplanlægning, økonomi, færge, turisme, bosætning, beskæftigelse og erhvervsudvikling.
Teknik- og havneudvalget med primære sagsområder som miljø, teknik, forsyningsvirksomhed og drift af havnene.
Ældre- og sundhedsudvalget med primære sagsområder som pleje og praktisk hjælp, træning og sygepleje, demensområdet, sundhedsfremme og forebyggelse samt Sundhedsaftalen.
Social-, børne- og kulturudvalget med primære sagsområder som sociale forhold for børn og voksne, undervisning, dagtilbud og kultur.
§ 7.
For hvert udvalg føres en beslutningsprotokol, hvori udvalgets beslutninger indføres. Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet. Ethvert af disse medlemmer kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen og ved sager, der af udvalget skal fremsendes til anden myndighed, kræve, at denne samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen. Det pågældende medlem kan ved sagens fremsendelse ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt.
§ 8.
Hvis et stående udvalg agter at foretage dispositioner, der berører et andet udvalgs område, skal der inden iværksættelsen forhandles med dette udvalg samt i fornødent omfang med inddragelse af Økonomiudvalget og borgmesteren, jf. Styrelseslovens § 18 og § 31a.
§ 9.
De stående udvalg sørger for, at bevillinger og rådighedsbeløb, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalgene foretager indstilling til kommunalbestyrelsen gennem Økonomiudvalget, hvis yderligere bevillinger er ønskelige eller nødvendige.
KAPITEL 4. ØKONOMIUDVALGET
§ 10.
Økonomiudvalget består af borgmesteren, der er formand for udvalget, samt 2 af kommunalbestyrelsens øvrige medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af de anliggender, der er underlagt det i medfør af Styrelseslovens § 18, § 21 og kapitel 5, og dermed opgaver vedrørende hovedkontonumrene 06, 07 og 08.
Stk. 3. Udvalget varetager endvidere den umiddelbare forvaltning af løn- og personaleforhold inden for ethvert af kommunens administrationsområder. Udvalget fastsætter regler for borgmesterens og administrationens behandling af personalesager.
Stk. 4. Udvalget varetager kommunens økonomiske planlægning og har ansvaret for kommuneplanlægningen samt for en samordnet løsning af kommunens planlægningsopgaver. Udvalget fastlægger de fælles planforudsætninger og bistår de stående udvalg med tilvejebringelse af det nødvendige grundlag for udvalgenes planlægningsopgaver. Udvalget fastsætter generelle forskrifter for planernes tilvejebringelse. Udvalget sørger for udarbejdelse af økonomiske konsekvensberegninger af de udarbejdede planforslag og foretager indstilling til kommunalbestyrelsen om planforslagene. Udvalgets erklæring indhentes om enhver sag, der vedrører kommunens planlægningsopgaver, inden sagen forelægges kommunalbestyrelsen til beslutning.
Stk. 5. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af bl.a.
|
Stk. 6. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til kommunalbestyrelsen om kommunens kasse- og regnskabsregulativ, jf. Styrelseslovens § 42 og revisionsregulativ.
Stk. 7. Udvalget forhandler i fornødent omfang med et stående udvalg inden iværksættelsen af foranstaltninger af væsentlig betydning for det pågældende udvalg.
§ 11.
Økonomiudvalget fastsætter regler for:
|
§ 12.
Økonomiudvalget fører tilsyn med, at
|
KAPITEL 5. TEKNIK- OG HAVNEUDVALGET
§ 13,
Teknik- og havneudvalget består af 3 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på det planlægningsmæssige område vedr. byudvikling, bolig- og miljøforanstaltninger samt trafik og infrastruktur.
Udvalgets opgaver vedrører således hovedkontonumrene 00, 02 og 03 og dermed bl.a. disse sagsområder:
|
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til kommunalbestyrelsen om lokalplaner og sektorplaner for de i stk. 2 omtalte områder i samarbejde med Økonomiudvalget, jf. § 10, stk. 4 og stk. 8 vedrørende:
|
Stk. 4. Udvalget fremkommer efter anmodning fra Økonomiudvalget med bidrag til årsbudgettet og til flerårige budgetforslag, jf. Styrelseslovens § 21, stk. 3.
KAPITEL 6. ÆLDRE OG SUNDHEDSUDVALGET
§ 14
Ældre- og sundhedsudvalget består af 3 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af opgaver vedrørende sundhedsområdet og ældreområdet. Udvalgets opgaver vedrører således hovedkontonumrene 04 og 05 og dermed bl.a. disse sagsområder:
|
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til kommunalbestyrelsen om:
|
Stk. 4. Udvalget fremkommer efter anmodning fra Økonomiudvalget med bidrag til årsbudgettet og til flerårige budgetforslag, jf. Styrelseslovens § 21, stk. 3.
KAPITEL 7. SOCIAL-, BØRNE- OG KULTURUDVALGET
§ 15
Social-, børne- og kulturudvalget består af 3 medlemmer.
Stk. 2. Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af opgaver vedrørende undervisning, centrale refusionsordninger, dagtilbud og særlige tilbud til børn og unge, tilbud til voksne med særlige behov samt tilbud til udlændinge-, pensions- og ydelsesområdet, frivilligt socialt arbejde og øvrige sociale formål samt fritids- og kulturområdet.
Udvalgets opgaver vedrører således hovedkontonumrene 03 og 05 og dermed bl.a. disse sagsområder:
|
Stk. 3. Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til kommunalbestyrelsen om:
|
Stk. 4. Udvalget fremkommer efter anmodning fra Økonomiudvalget med bidrag til årsbudgettet og til flerårige budgetforslag, jf. Styrelseslovens § 21, stk. 3.
KAPITEL 8. VEDERLAG MV.
§ 16.
Formanden for Teknik- og havneudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 15 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 2. Formanden for Ældre- og sundhedsudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 15 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 3. Formanden for Social-, børne- og kulturudvalget oppebærer et vederlag, som udgør 15 % af borgmesterens vederlag.
Stk. 4. Den i stk. 1-3 nævnte vederlæggelse ophører, når formanden på grund af forfald i en uafbrudt periode på 6 måneder har været forhindret i at varetage formandshvervet.
Stk. 5. 1. viceborgmester oppebærer et vederlag, som udgør 10 % af borgmesterens vederlag. Og 2. viceborgmester oppebærer et vederlag, som udgør 0 % af borgmesterens vederlag.
§ 17.
Et udvalgsmedlem, der på grund af formandens fravær er konstitueret som formand for et udvalg i en periode på mindst 2 uger, eller en næstformand, der på grund af formandens fravær fungerer som formand for et udvalg i en periode på mindst 2 uger i funktionsperioden, modtager vederlag svarende til formandens vederlag forholdsmæssigt for den pågældende periode efter samme regler som formanden, jf. § 16, stk. 1-3.
Stk. 2. Funktionsvederlag kan højst ydes i en uafbrudt periode på 9 måneder.
KAPITEL 9. ÆNDRINGER I STYRELSESVÆGTEN
§ 18.
Forslag til ændringer i vedtægten skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 6 dages mellemrum. Vedtagne ændringer indsendes til Tilsynet.
Vedtægten træder i kraft den 1. januar 2022 og afløser den indtil da gældende vedtægt.
Vedtægten er godkendt af kommunalbestyrelsen ved førstebehandling den 29.11.2021 og endelig godkendt ved andenbehandling den 6.12.2021.
Indhold
1. KOMMUNALBESTYRELSENS MØDER
2. UDSENDELSE AF DAGSORDEN OG SAGERNES FREMLÆGGELSE
3. BESLUTNINGSDYGTIGHED, MØDELEDELSE OG SAGERNES FREMLÆGGELSE
4. UDVALG
5. MEDLEMMERNES DELTAGELSE OG FORHANDLINGER
6. AFSTEMNINGER, ÆNDRINGS- OG UNDERÆNDRINGSFORSLAG
7. FLERTALSVALG
8. FORHOLDSTALSVALG
9. BESLUTNINGSPROTOKOL M.V
10. SPØRGSMÅL VEDR. FORRETNINGSORDENENS FORSTÅELSE
11. ÆNDRINGER I FORRETNINGSORDENEN
1. KOMMUNALBESTYRELSENS MØDER
§ 1.
Kommunalbestyrelsens møder er offentlige. Kommunalbestyrelsen kan dog bestemme, at enkelte sager behandles for lukkede døre, jf. § 10 i Lov om Kommunernes Styrelse. Dog skal sager om hjælp til enketpersoner behandles for lukkede døre, jf. § 17 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Stk. 2. Følgende sager skal jf. § 3, stk. 2 – medmindre kommunalbestyrelsen i det enkelte tilfælde træffer anden bestemmelse – behandles for lukkede døre:
- Sager, hvis afgørelse forudsætter en bedømmelse af personlige forhold
- Sager om køb og salg af fast ejendom
- Overslag og tilbud vedrørende bygningsarbejder og leverancer
Stk. 3. Spørgsmålet om, hvorvidt en sag giver grundlag for dørlukning, skal dog forbehandles for lukkede døre, hvis dette bestemmes af kommunalbestyrelsen eller borgmesteren, jf. § 10 i Lov om Kommunernes Styrelse.
Stk. 4. Sager, der behandles for lukkede døre, foretages så vidt muligt sidst.
Stk. 5. Enhver har adgang til at overvære kommunalbestyrelsens offentlige møder under iagttagelse af god ro og orden. Såfremt en tilhører forstyrrer forhandlingerne, kan borgmesteren udelukke den pågældende eller i fornødent fald samtlige tilhørere fra mødet. Borgmesteren kan reservere særlige pladser til pressens repræsentanter.
§ 2.
Er et medlem forhindret i at deltage i et kommunalbestyrelsesmøde, meddeler medlemmet borgmesteren dette, herunder fraværsårsagen, inden mødets afholdelse. I beslutningsprotokollen anføres det for hvert enkelt møde og punkt, hvilke medlemmer der har været fraværende.
2. UDSENDELSE AF DAGSORDEN OG SAGSMATERIALE
§ 3.
Har et medlem senest 8 dage forud for et ordinært møde har indgivet skriftlig anmodning om behandling af en sag, sætter borgmesteren denne sag på dagsordenen for førstkommende møde, jf. lov om kommunernes styrelse § 11, stk. 1.
Stk. 2. Borgmesteren sørger for, at en dagsorden og det fornødne materiale udsendes til medlemmerne senest 4 hverdage inden kommunalbestyrelsens møder, jf. lov om kommunernes selvstyrelse § 8, stk. 4.
Stk. 3. Kan en sag ikke udsættes, kan kommunalbestyrelsen træffe beslutning i sagen, selv om dagsordenen og det fornødne materiale ikke er udsendt senest 4 hverdage inden mødet. Borgmesteren skal sørge for, at det fremgår af dagsordenen, hvis dagsordenen eller det fornødne materiale ikke udsendes inden for fristen. Begrundelsen for, at sagen ikke kan udsætets, skal ligeledes fremgå af dagsordenen, jf. i det hele lov om kommunernes selvstyrelse § 8, stk. 5.
Stk. 4. Ved indkaldelse til ekstraordinært møde giver borgmesteren i videst muligt omfang medlemmerne underretning om de sager, der skal behandles på mødet.
3. BESLUTNINGSDYGTIGHED, MØDELEDELSE OG SAGERNES FREMLÆGGELSE
§ 4.
Kommunalbestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede, jf. lov om kommunernes styrelse § 11, stk. 2. Ved borgmesterens forfald leder første (anden) næstformand kommunalbestyrelsens møder, jf. lov om kommunernes styrelse § 6, stk. 4, 1. pkt. og stk. 5, 1. pkt.
Stk. 2. Borgmesteren leder kommunalbestyrelsens møder, jf. lov om kommunernes styrelse § 30, 2. pkt. Borgmesteren træffer bestetmmelse i alle spørgsmål vedrørende forhandlingernes ledelse og iagttagelse af god orden under mødet. Borgmesteern formulerer de punkter, der skal stemmes om.
Stk. 3. Et medlem, der ønsker ordet, skal henvende sig til borgmesteren, der giver ordet til medlemmerne i den orden, hvori de har begræret det. Begærer flere ordet på én gang, bestemmer borgmesteren den orden, hvori de får adgang til at tale. Ingen må tale uden at rejse sig fra sin plads, og talerne må ikke afbrydes af andre end borgmesteren.
Stk. 4. Ethvert medlem skal efterkomme borgmesterens afgørelser angående overholdelsen af den fornødne orden. Når et medlem i samme møde to gange er kaldt til orden, kan kommunalbestyrelsen efter borgmesterens forslag nægte medlemmet ordet i dette møde.
Stk. 5. Ethvert forslag under forhandlingerne rettes til borgmesteren. Når borgmesteren finder anledning dertil, eller når det begæres af 3 medlemmer, skal det sættes under afstemning, om afslutning af en forhandling skal finde sted.
Stk. 6. Borgmesteren kan lade spørgsmål, der henhører under borgmesterens afgørelse, afgøre af kommunalbestyrelsen.
§ 5.
Sagerne behandles på mødet i den rækkefølge, som borgmesteren bestemmer. Borgmesteren kan fravige den i dagsordenen angivne rækkefølge. Kommunalbestyrelsen afgør dog, i hvilken rækkefølge sagerne skal behandles, når mindst 3 medlemmer kræver afstemning herom.
Stk. 2. Ethvert medlem kan ved mødets begyndelse begære ordet til dagsordenen, herunder om spørgsmål om sagers overflytning fra behandling for lukkede døre til behandling for åbne døre og omvendt.
§ 6.
En sag undergives kun én behandling, medmindre andet er bestemt i lovgivningen, eller kommunalbestyrelsen vedtager at undergive den to behandlinger, jf. lov om kommunernes styrelse § 12. Forslag til kommunens årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives to behandlinger, jf. lov om kommunernes styrelse § 38, stk. 1.
Stk. 2. Når en sag undergives to behandlinger, stemmes ved 1. behandlingen ikke om sagens realitet, men kun om dens overgang til 2. behandling. Ethvert medlem har ret til at få ordet for at udtale sig om den foreliggende sag, inden kommunalbestyrelsen træffer beslutning om sagens overgang til 2. behandling.
4. SÆRLIGE UDVALG
§ 7.
Kommunalbestyrelsen nedsætter særlige udvalg efter § 17, stk. 4 i lov om kommunernes styrelse med det antal medlemmer, som kommunalbestyrelsen fastsætter i det enkelte tilfælde.
Stk. 2. Resultatet af udvalgets overvejelser, der gennem vedkommende stående udvalg/Økonomiudvalget afgives til borgmesteren, indgår i det fornødne materiale, der udsendes med henblik på kommunalbestyrelsens bedømmelse af sagen, jf. § 3.
Stk. 3. Kommunlbestyrelsen kan beslutte at henvise en sag, der ikke henhører under et bestemt udvalgs forretningsområde, til et af de bestående udvalg.
5. MEDLEMMERNES DELTAGELSE I FORHANDLINGER OG AFSTEMNING
§ 8.
Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, hvorvidt et medlem har en sådan interesse i en sag, at medlemmet er udelukket fra at deltage i kommunalbestyrelsens forhandling og afstemning om sagen, jf. lov om kommunernes styrelse § 14, stk. 1. I bekræftende fald skal den pågældende under forhandling og afstemning om sagen forlade lokalet, hvorimod medlemmet ikke er afskåret fra at deltage i kommunalbestyrelsens forhandling og afstemning om, hvorvidt medlemmet skal vige sit sæde under den pågældende sags behandling.
Stk. 2. Et medlem skal underrette kommunalbestyrelsen, hvis der foreligger forhold, der kan give anledning til tvivl om medlemmets habilitet, jf. lov om kommunernes styrelse § 14, stk. 2..
§ 9.
Medlemmerne kan kun deltage i kommunalbestyrelsens afstemninger, når de er til stede under disse.
6. AFSTEMNINGER, ÆNDRINGS- OG UNDERÆNDRINGSFORSLAG
§ 10.
Afstemning sker ved, at medlemmerne rejser sig fra deres plaedser, ved håndsoprækning eller ved elektronisk afstemning. Kontraprøve foretages.
Stk. 2. Alle beslutninger tages ved stemmeflerhed, for så vidt andet ikke er særligt bestemt i lovgivningen, jf. lov om kommunernes styrelse § 11, stk. 3..
Stk. 3. Skønner borgmesteren, at en sags udfald er så utvivlsomt, at afstemning vil være overflødig, udtaler borgmesteren dette med angivelse af sin opfattelse med hensyn til sagens afgørelse. Forlanger intet medlem herefter forlanger afstemning, kan borgmesteren erklære sagen for afgjort i overensstemmelse med den af borgmesteren angivne opfattelse.
Stk. 4. Valg foregår ved skriftlig afstemning, der ikke må være hemmelig. Stemmesedler tilvejebringes og udleveres af borgmesteren. Finder borgmesteren det sandsynligt, at Kommunalbestyrelsen vil vælge eller genvælge en bestemt kandidat, kan borgmesteren stille forslag om, at den pågældende vælges uden skriftlig afstemning. Forlanger intet medlem herefter sådan afstemning, er den foreslåede kandidat valgt.
§ 11.
Ændrings- og underændringsforslag kan fremsættes, så længe afstemning ikke er påbegyndt, og behøver ikke at fremsættes under 1. behandling af en sag, der skal undergives to behandlinger, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan med hensyn til sager, som undergives to behandlinger, fastsætte en frist for fremsættelse af ændringsforslag og efter omstændighederne også af underændringsforslag. I så fald kan de ikke fremsættes efter fristens udløb, medmindre kommunalbestyrelsen med stemmeflerhed samtykker deri.
Stk. 3. Er ændrings- og underændringsforslag ikke bragt til medlemmernes kundskab førend 2. behandlingen af en sag, giver borgmesteren ved forhandlingens begyndelse meddelelse om forslagene, for så vidt de da foreligger. Borgmesteren bestemmer, i hvilken orden der skal stemmes over ændringsforslagene, men afstemningen om disse altid sker før afstemning om hovedforslaget, og afstemningen om underændringsforslag skal altid ske før afstemning om ændringsforslag.
Stk. 4. Forslag om nedsættelse af udvalg, om en sags henvisning til et udvalg eller til fortsat behandling i et udvalg og andre procedureforslag kan fremsættes, så længe afstemning om sagen ikke er begyndt. Når sådanne forslag fremsættes, efter at forhandlingerne om sagen er begyndt, standses disse, hvorefter kommunalbestyrelsen træffer beslutning om procedureforslaget.
7. FLERTALSVALG
§ 12.
Ved flertalsvalg er den kandidat valgt, som opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer. Opnås et sådant flertal ikke ved første afstemning, foretages ny afstemning. Ved anden afstemning er en kandidat valg, hvis det pågældende opnår stemmer fra et flertal af de tilstedeværende medlemmer, eller hvis der kun afgives stemmer på den pågældende. Bringer anden afstemning heller ikke nogen afgørelse, foretages bundet valg mellem de to, der ved anden afstemning har fået flest stemmer, således at det ved stemmelighed afgøres ved lodrækning, der foretages af borgmesteren, på hvilke to der ved det bundne valg (tredje afstemning) skal stemmes. Står stemmerne lige vedd tredje afstemning, træffes afgørelsen ved lodtrækning, der foretages af borgmesteern, jf. i det hele lov om kommunernes styrelse § 24, stk. 1.
Stk. 2. Ved ansættelse i kommunens tjeneste foretages valget mellem flere ansøgere på den i stk. 1 angivne måde, jf. lov om kommunernes styrelse § 24, stk. 2.
8. FORHOLDSTALSVALG
§ 13.
Kommunalbestyrelsens valg af to eller flere medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages som forholdstalsvalg, jf. lov om kommunernes styrelse § 25, stk. 1..
Stk. 2. Forholdstalsvalg foretages efter følgende regler: Kommunalbestyrelsens medlemmer deles i de grupper, hvori medlemmerne har anmeldt for borgmesteren at ville stemme sammen ved det pågældende valg. Ved valg til økonomiudvalg og stående udvalg skal dog foretages samme gruppeanmeldelse. Hver gruppes medlemstal deles med 1, 2, 3 osv. De herefter fremkomne kvotienter angiver den rækkefølge, i hvilken de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning, der foretages af borgmesteren. Når det antal repræsentanter, der tilkommer de enkelte grupper, er bestemt, skal grupperne straks meddele borgmesteren, hvilke personer der udpeges til de for dem tilfaldne pladser. Giver en gruppe afkald på sin ret til at få en eller flere repræsentanter, fordeles de ledigblevne pladser mellem de andre grupper på den foran angivne måde, jf. i det hele lov om kommunernes styrelse § 24, stk. 3.
Stk. 3. Skal valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende foretages både blandt medlemmer og ikke-medlemmer af kommunalbestyrelsen, foretages valget af samtlige de medlemmer, kommunalbestyrelsen skal vælge, ved et forholdstal for hvert udvalg m.v. for sig. Grupperne kan i den rækkefølge, som mandaterne tilfalder dem, udpege medlemmer eller ikke-medlemmer af kommunalbestyrelsen, indtil den ene eller den anden art af pladserne er besat, jf. i det hele lov om kommunernes styrelse § 26.
Stk. 4. Ved kommunalbestyrelsens valg af medlemmer til udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende, hvori borgmesteren eller en udvalgsformand skal have sæde, regnes den pågældendes plads som den ene af de pladser, der kan tilkomme den gruppe inden for kommunalbestyrelsen, som vedkommende ved det pågældende valg har anmeldt at tilhøre, jf. lov om kommunernes styrelse § 28, stk. 1.
Stk. 5. Udpeges et medlem af et udvalg, en kommission, en bestyrelse eller lignende af kommunalbestyrelsen i enighed eller i øvrigt uden afstemning, skal der samtidig træffes bestemmelse om, hvilken gruppe der ved ledighed skal besætte den pågældende plads, jf. stk. 6.
Stk. 6. Udtræder et medlem i valgperiodens løb af et udvalg, en kommission, en bestyrelse eller lignende, hvori medlemmet er indvalgt af en bestemt gruppe inden for kommunalbestyrelsen, besættes den ledigblevne plads af den samme gruppe, jf. lov om kommunernes styrelse § 28, stk. 1.
9. BESLUTNINGSPROTOKOL M.V.
§ 14.
Kommunalbestyrelsens beslutninger indføres under møderne i beslutningsprotokollen af kommunalbestyrelsens sekretær. Borgmesteren tilkendegiver, hvad der skal indføres, jf. lov om kommunernes styrelse § 30, 2. pkt.
Stk. 2. Ethvert medlem, som har deltaget i mødet, kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen og ved sager, der skal fremsendes til anden myndighed, kræve, at denne samtidig gøres bekendt med indholdet af protokollen, jf. lov o kommunernes styrelse § 13, stk. 2., 1. pkt..Ønsker medlemmet ved sagens fremsendelse at ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt, jf. lov om kommunernes styrelse § 13, stk. 2, 2. pkt., skal vedkommende meddele dette til borgmesteren, der fastsætter en frist for aflevering af begrundelsen.
Stk. 3. Beslutningsprotokollen skal ved hvert mødes afslutning, efter at det tilførte er oplæst, underskrives af samtlige medlemmer, der har deltaget i mødet, jf. lov om kommunernes styrelse § 13, stk. 1. Medlemmerne kan ikke under henvisning til deres stemmeafgivning eller andre grunde vægre sig ved at underskrive protokollen.
10. SPØRGSMÅL VEDR. FORRETNINGSORDENENS FORSTÅELSE
§ 15.
Ethvert medlem er forpligtet til foreløbig at rette sig efter borgmesterens afgørelse med hensyn til forståelsen af forretningsordenens bestemmelser, men spørgsmålet kan indbringes for kommunalbestyrelsen i dettes næste møde.
11. IKRAFTTRÆDELSE, ÆNDRING OG OFFENTLIGGØRELSE AF FORRETNINGSORDENEN
§ 16.
Denne forretningsorden træder i kraft den 28. august 2023.
Stk. 2 Ændringer i forretningsordenen skal behandles på to ordinære møder i kommunalbestyrelsen.
Stk. 3 Forretningsordenen skal være offentlig tilgængelig.
Godkendt på kommunalbestyrelsesmøde den 28. august 2023