Forord
Ekstremt vejrlig, influenzaepidemier, svigtende elforsyning, uroligheder, terror, store ulykker, flystyrt eller voldsomme trafikuheld på vejnettet er hændelser, som kan ske i enhver kommune. Sådanne hændelser vil sætte muligheden for at servicere borgerne under voldsomt pres. Det gælder også for Læsø kommune.
Derfor er det vigtigt, at vi har et robust og fleksibelt beredskab, som i uheldssituationer - i samspil med politi, redningsberedskab, regionens sundhedsberedskab og samfundets øvrige beredskaber - kan afbøde konsekvenserne for kommunens borgere og ansatte.
Denne beredskabsplan lægger retningslinjerne for kommunens interne håndtering af kritiske situationer og eksterne samspil med samfundets øvrige beredskaber.
Planen er resultatet af institutionernes og afdelingernes beredskabsarbejde. Kommunens medarbejdere har gennemtænkt krise- og uheldssituationer, udarbejdet handlingsplaner og samlet det til en helhed og kommunens medarbejdere er alle en del af denne helhed. I en beredskabssituation kan alle blive pålagt opgaver, der adskiller sig fra det, vi beskæftiger os med til hverdag.
Parathed, gennemtænkte handlingsplaner og omstillingsevne er det, som gør beredskabet robust og fleksibelt.
Alle medarbejdere skal have et overordnet kendskab til beredskabsplanen og et detaljeret kendskab til de områder, hvor netop deres ekspertise er påkrævet i en krisesituation.
Tobias Birch Johansen
Borgmester
Læsø kommune
Læsø Kommunes beredskab
Beredskabets primære opgave er at forebygge, begrænse og afhjælpe skader på personer, ejendom og miljø ved ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger eller overhængende fare herfor.
Kommunen (beredskabskommissionen) er myndighed og har ansvaret for blandt andet brandslukningen i kommunen. Selve brandslukningsopgaven er udliciteret til Falck.
Nedenstående kan du finde forskellige oplysninger om beredskabet på Læsø.