Ældre- og sundhedsudvalget, gældende fra den 15. februar 2022
Kapitel I. Valg af formand
§ 1. Udvalget vælger selv sin formand.
Kapitel II. Udvalgets møder
§ 2. Udvalget udøver sin virksomhed i møder, der ikke er offentlige. Ordinære møder afholdes jf. mødekalenderen, som vedtages af kommunalbestyrelsen.
Stk. 2. Ekstraordinært møde kan afholdes, når formanden finder det nødvendigt, eller når det forlanges af 2 medlemmer ved skriftlig anmodning til formanden og med kopi til udvalgssekretæren. Den skriftlige anmodning skal indeholde en angivelse af mødets tema, ligesom ønske om bestemt dato eller frist skal angives. Uanset fremsat ønske om dato træffer formanden bestemmelse om tid og sted for mødets afvikling, medmindre udvalget ved flertalsafgørelse har truffet beslutning herom.
§ 3. Er et medlem forhindret i at deltage i et udvalgsmøde, meddeles dette formanden eller udvalgssekretæren inden mødets afholdelse. Fraværsgrund skal oplyses.
Stk. 2. Udvalget kan herudover tillade personer, der er ansat i kommunens tjeneste, at overvære møderne med henblik på varetagelse af sekretariatsforretninger, herunder med henblik på en sags oplysning.
Stk. 3. Udvalget kan via udvalgssekretæren tilkalde andre personer til at overvære forhandlingerne i udvalget, når det er ønskeligt af hensyn til en sags oplysning.
Kapitel III. Indkaldelse
§ 4. Formanden er ansvarlig for forberedelse, indkaldelse og ledelse af udvalgets møder.
Stk. 2. Indkaldelse til ordinære møder sker ved fremsendelse af dagsorden til medlemmerne senest 4 kalenderdage forud for mødet vedlagt det fornødne materiale til sagens belysning. Udsendelsen sker elektronisk.
§ 5. Ethvert af udvalgets medlemmer kan forlange en sag behandlet på et møde. Skriftlig anmodning skal være indgivet til udvalgssekretæren med kopi til formanden senest 8 dage forud for mødet.
§ 6. Når en sag er optaget på dagsordenen, skal det fornødne materiale til sagens belysning være tilgængeligt for udvalgets medlemmer.
Kapitel IV. Beslutningsdygtighed m.v.
§ 7. Udvalget er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Alle beslutninger træffes ved stemmeflertal.
§ 8. Ethvert medlem af et udvalg kan standse udførelsen af en beslutning, der er truffet af udvalget, ved på mødet til beslutningsprotokollen at erklære, at medlemmet ønsker sagen indbragt til afgørelse af kommunalbestyrelsen. Dette gælder dog ikke afgørelser, der ved lovgivningen er henlagt til udvalget, eksempelvis sager om hjælp til enkeltpersoner som omtalt i socialretssikkerhedslovens § 17, stk. 1.
Kapitel V. Beslutningsprotokol
§ 9. Over udvalgets møder føres en protokol, hvori den til mødet udsendte dagsorden samt de trufne beslutninger indføres. Det påhviler formanden eller mødelederen at drage omsorg for, at beslutningerne indføres i protokollen under overholdelse af de til enhver tid gældende regler for begrundelse af afgørelser.
Stk. 2. I beslutningsprotokollen anføres fraværende medlemmer samt tidspunktet for mødets begyndelse og mødets afslutning.
Stk. 3. Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet, idet protokollen forsynes med påtegning om medlemmernes godkendelse af indholdet.
Stk. 4. Det skal af protokollen fremgå, hvilke sager de enkelte medlemmer har deltaget i forhandling af og afstemning om.
Stk. 5. Voteringens udfald for den enkelte sag skal fremgå af protokollen.
Stk. 6. Afstemninger om realitetsforslag: Hoved-, ændrings- samt underændringsforslag skal protokolleres.
Stk. 7. Afstemninger om formalitetsforslag (dagsordensspørgsmål, inhabilitetsspørgsmål, sagens tilstrækkelige oplysning, forslag om afslutning af forhandling af sagen m.v.) protokolleres.
Stk. 8. Ethvert medlem kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen og kan ved sagens fremsendelse ledsage denne med en begrundelse for sit standpunkt.
§ 10. Dagsorden og beslutningsprotokol gøres tilgængelige elektronisk for kommunalbestyrelsens medlemmer.
Kapitel VI. Formandens kompetence m.v.
§ 11. Ethvert medlem af udvalget kan for dette indbringe ethvert spørgsmål om formandens virksomhed, og formanden skal meddele udvalget de oplysninger, dette forlanger. Formanden er i enhver henseende undergivet udvalgets beslutning.
§ 12. Dagsorden for udvalgets møder og udvalgets indstillinger til kommunalbestyrelsen offentliggøres.
§ 13. Formanden repræsenterer udvalget udadtil.
Kapitel VII. Habilitet, tavshedspligt
§ 14. Et udvalgsmedlem, der er inhabil i forhold til en sag, må ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af den pågældende sag eller være til stede i mødelokalet under sagens forhandling og afstemning, jf. i øvrigt forvaltningslovens og særlovgivningens bestemmelser herom.
Stk. 2. Den, der er bekendt med, at der for den pågældendes vedkommende foreligger forhold, som begrunder inhabilitet i forhold til en bestemt sag, skal snarest og inden sagens behandling meddele formanden dette.
§ 15. Ethvert medlem af udvalget har tavshedspligt, jf. straffelovens § 152 og §§ 152c-152f, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.
Stk. 2. Ethvert medlem har tavshedspligt med hensyn til andre medlemmers udtalelser under forhandlinger i udvalget.Kapitel VIII. Forståelse, ikrafttræden m.v. af forretningsordenen
Kapitel VIII. Forståelse, ikrafttræden m.v. af forretningsordenen
§ 16. Ethvert medlem er forpligtet til foreløbig at rette sig efter formandens afgørelse med hensyn til forståelsen af forretningsordenens bestemmelser, men spørgsmålet kan indbringes for udvalget i dettes næste møde.
§ 17. Denne forretningsorden træder i kraft 15. februar 2022.
Forretningsordenen er vedtaget den 15. februar 2022. Forretningsordenen er fastsat med hjemmel i § 20, stk. 3 i lov om kommunernes styrelse (lovbkg. nr. 1060 af 24.10.2006), Læsø Kommune, Doktorvejen 2, 9940 Læsø.